Filarem i fundamentem rozwoju każdego biznesu (bez względu na rodzaj prowadzonej działalności czy branżę) jest plan aktywności marketingowej w różnych kanałach komunikacji, dzięki któremu zwiększa się rynkowe udziały, rozszerza się portfolio produktów i zwiększa się rozpoznawalność marki.
Jak działa strategia marketingowa?
Strategia marketingowa to szereg działań mających na celu osiągnięcie celów założonych przed przedsiębiorstwo w krótszej i dłuższej perspektywie. To nie tylko bezpośrednia reklama. To wnikliwa analiza otoczenia konkurencyjnego, badanie potrzeb i satysfakcji konsumentów oraz podejmowanie szeregu aktywności reklamowych w różnych kanałach komunikacji.
Każde z działań marketingowych powinny zostać precyzyjnie opisane oraz stosownie zabudżetowane. Każda forma reklamy czy realizacji strategii marketingowej musi mieć pokrycie w planowanej sprzedaży. Nie ma tutaj miejsca na żaden chaos, domysły i nieplanowane działania.
Dlaczego strategia marketingowa przynosi korzyści?
Strategia marketingowa firmy pozwala na bieżąco monitorować realizację celów przedsiębiorstwa, sterować rozszerzaniem asortymentu czy kreowaniem marki. Dzięki strategii marketingowej zdobywa się nowych klientów zgodnie z uprzednio sprofilowanymi wymaganiami i pomaga się utrzymywać istniejących wraz z odpowiednim stopniem ich zadowolenia.
Co więcej strategia marketingowa firmy pozwala skuteczniej kontrolować wydatki na reklamę i dostosowywać je do konkretnych działań. Ponadto dzięki dobrze skrojonemu planowi marketingowemu łatwiej jest planować sprzedaż produktów i usług na przestrzeni kilku lat i efektywniej można nadzorować ich implementację na rynek.
Czy każda firma powinna mieć strategię marketingową?
Praktycznie każde przedsiębiorstwo powinno tworzyć spójne i rzetelne strategie marketingowe po to, by rozwijać swój biznes, pozyskiwać nowych klientów i kreować markę zgodnie z misją i wizją firmy.
W niektórych branżach (zwłaszcza w sprzedaży produktów) strategia marketingowa jest niezwykle istotna i wręcz nieodzowna. W innych (np. w wytwórni betonu) nie jest ona nadrzędna, choć warto ją opracować choćby po to, by śledzić otoczenie konkurencyjne i bezpośrednią aktywność marketingową kluczowych konkurentów.