Wartość przedsiębiorstwa zależy od wielu, różnorodnych czynników. Niektóre z tych czynników zależą od przedsiębiorcy, a inne nie. Cała sztuka polega zatem na odróżnieniu jednych od drugich i umiejętne wykorzystanie tych, na które ma się faktyczny wpływ. Praktyka pokazuje, że wartość firmy można skutecznie zwiększyć, dzięki kilku prostym zabiegom.
Jak sprawić, żeby produkt był lepszy?
Wycena przedsiębiorstw opiera się w dużej mierze na popularności oferowanych przez nie produktów. Od czego jednak zależy ich popularność. Często wskazuje się na produkty nowatorskie, inne niż te, które oferuje konkurencja. Co ciekawe, bardzo często produkty wcale nie muszą być obiektywnie lepsze, żeby stały się bardziej popularne, ale właśnie inne niż pozostałe.
Bardzo dużo zależy również od mody. Statystyki pokazują, że wielu konsumentów decyduje się na zakup konkretnego produktu, albo usługi tylko dlatego, że są one w danym momencie modne. Oczywiście na tego rodzaju trendy można wpływać, wymaga to jednak nakładów na niebanalny marketing, którego skutkiem jest zwiększenie rozpoznawalności produktu i nadanie mu przez konsumentów dodatkowych wartości.
Relacja z klientami – klucz do lepszej wyceny przedsiębiorstwa
Również istotna jest również relacja firmy z klientami. Wycena przedsiębiorstw daje najwyższe wyniki, kiedy ich klienci mają do danej firmy bardzo duże zaufanie. Oczywiście zaufanie takie, związane z pozytywnym wizerunkiem firmy buduje się nieraz latami.
W praktyce przedsiębiorstwa, które cieszą się dużym zaufaniem klientów, oraz którym udaje się nawiązać z nimi długotrwałe relacje (klienci wracają i kupują kolejne produkty) są z reguły bardzo wysoko oceniane przez inwestorów.
Finanse firmy – jak je zorganizować?
Bardzo mocnym atutem podczas szacowania wartości firmy są również przewidywalne zyski. Przedsiębiorca, który potrafi stosować dostępne narzędzia analityczne dokładnie wie ile zarobi i kiedy to nastąpi. Dla potencjalnych kupców inwestycja w taką firmę zawsze jest bezpieczna.
Kwestią nie pozbawioną znaczenia jest również transparentność finansowa przedsiębiorstwa. Jej zachowanie sprawia, że firma postrzegana jest jako uczciwa i budzi bardzo pozytywne skojarzenia wśród zarówno klientów, jak i potencjalnych inwestorów.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy GLC.