Skip to content Skip to footer

Jak skutecznie dokonywać oceny pracownika?

Dobrze skonstruowany system motywacji może przynieść wiele korzyści każdej firmie. Biznesmeni oraz menadżerowie na szkoleniach z oceny pracownika poznają zatem rozmaite techniki, dzięki którym mogą skutecznie zwiększać zaangażowanie i lojalność swoich pracowników. Które z tych metod są zatem najbardziej efektywne?

Motywowanie negatywne

Pracownik znajdujący się w obliczu zagrożenia jest w stanie uczynić naprawdę wiele. Jeżeli z pewnych źródeł dowiaduje się nagle, iż może zostać zwolniony, zaczyna zwykle lepiej przykładać się do swoich obowiązków, chcąc pokazać szefowi, że jest po prostu niezastąpiony. Podobnie zadziała ryzyko przejścia na niższe stanowisko bądź możliwość utraty dodatkowych premii. Pracownicy zrobią wszystko, by tych sytuacji uniknąć.

Aby zastosować motywowanie negatywne, warto najpierw udać się na szkolenie z oceny pracownika. Jeśli bowiem ta technika zostanie źle wprowadzona, może ona pogorszyć sytuację firmy – pogarszając samoocenę pracowników czy zniechęcając ich do działania.

Motywowanie finansowe

Nic tak nie motywuje człowieka do działania jak możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy. Nagrody finansowe od wieków są stosowane przez największe przedsiębiorstwa i korporacje, które wiedzą dobrze o tym, że nawet najpiękniejsze komplementy prawione pracownikom nie mogą się równać samym pieniądzom.

Nagrody finansowe mogą przyjmować różnorodne formy. Czasem wystarczy zaproponować najlepszemu pracownikowi niewielką podwyżkę, aby zwiększyć jego lojalność, podczas gdy innym razem należy nagrodzić całą załogę. Teoretycznie na wypłacaniu dodatkowych premii firma może co nieco stracić, jednak w zamian pozyska wierność swoich podwładnych.

Motywowanie niewymagające żadnego nakładu finansowego

Każde szkolenie z oceny pracownika prezentuje też swoim kursantom liczne metody takiego motywowania, za które nie trzeba w ogóle płacić. Już samo prawienie komplementów zadziała rewelacyjnie, jeśli tylko szef pochwali swojego pracownika przy całym zespole.

Pracownicy chcą się czuć potrzebni, dlatego warto zachęcać ich do brania czynnego udziału w rozwijaniu całej firmy. Na pewno rozbudzi to ich kreatywność i sprawi, że z przyjemnością zaczną oni dzielić się z pracodawcami swoimi pomysłami.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na sebastiantrzaska.pl