Skip to content Skip to footer

Kosztowna wizyta u mechanika? Nie tym razem!

Jeszcze kilka lat temu wstecz, utarło się, że wszelkie połączenia uszczelnione silikonem są nietrwałe. Wynikało to oczywiście z kiepskiej jakości zastosowanej substancji. Niestety nadal często możemy się spotkać z wieloma przeciwnikami tego typu metody uszczelniania czegokolwiek.

Słuszna krytyka?

Uszczelniacz silikonowy, masa uszczelniająca, czy po prostu silikon. Substancja, która umożliwia, jak sama nazwa wskazuje – uszczelnienie przylegających do siebie części, gdzie po latach eksploatacji – przylgnia nie jest już idealnie płaska i papierowa uszczelka nie zdaje egzaminu. Producenci zdecydowanie postawili na jakość, jeśli porównamy specyfiki jeszcze z dosłownie kilku lat wstecz. Teraz, postęp w dziedzinie motoryzacji nieubłaganie pędzi do przodu. Role się odwracają i połączenia uszczelnione silikonem są uważane za jedne z najtrwalszych, jakie aktualnie istnieją.

Niesamowite właściwości!

Wysoka odporność na temperatury, zarówno bardzo niskie, jak i bardzo wysokie, odporność na długotrwałe działanie substancji chemicznych uznawanych za szkodliwe, jak na przykład: oleje, smary, czy wszelkiego rodzaju płyny eksploatacyjne. Na nowoczesnych uszczelniaczach silikonowych nie robią już wrażenia. Silikony mogą być także używane jako zabezpieczenie, gdy naniesiemy cienką warstwę na konwencjonalną, papierową uszczelkę nieco uszczelniacza „w płynie”. Zapewni to trwałe i szczelne połączenie. Nasz samochód zostawia na podjeździe tłuste plamy po chwili postoju? To nie powód do rozpaczy, taka niespodzianka wcale nie musi oznaczać kosztownej wizyty u mechanika! Uszczelnienie przy pomocy takiego wynalazku jesteśmy w stanie wykonać sami, we własnym garażu, relatywnie niskim kosztem.

Jak się do tego zabrać?

Najważniejsza jest odpowiednia diagnoza, czyli zlokalizowanie źródła wycieku. Niekiedy jest to bardzo kłopotliwe, istnieje wiele sposobów na sprawdzenie skąd nasz samochód „się poci”. Zakładając, że namierzyliśmy źródło naszego zmartwienia – co powinniśmy zrobić? Przy takiej pracy najważniejsza jest czystość. Po zdemontowaniu obu części, które do siebie przylegają, powinniśmy je dokładnie oczyścić z resztek starego uszczelnienia. Nie używamy tutaj jednak niczego agresywnego, żeby nie uszkodzić powierzchni. Następnie odtłuszczamy dokładnie powierzchnie i nakładamy uszczelniacz silikonowy, zgodnie z instrukcją, która zawsze znajduje się na opakowaniu. Po uszczelnieniu części – zostawiamy całość do wyschnięcia. Czas schnięcia jest różny, trzeba zwrócić na to uwagę przy czytaniu instrukcji, nie chcemy przecież, aby tyle pracy poszło na marne, a wyciek znowu się pojawił.